טיולי קרנבלים באירופה 2018

אירופה מושכת אליה תיירים רבים לאורך כל השנה. בכל מדינה תמצאו אוכל משובח, תרבות מקומית צבעונית ומיוחדת, אתרים מיוחדים ההופכים ליעדים פופולריים ואהובים. מעבר לשלל האטרקציות שיש בכל מדינה, מדי שנה בחודש פברואר , ולפעמים גם תחילת מרץ,  נערכים קרנבלים מלהיבים, צבעוניים ושמחים, המספרים את סיפורן של הערים העתיקות, סיפורה של ההיסטוריה המקומית וגם של העם עצמו.

 

המילה קרנבל בלטינית הוא "סילוק הבשר"  (carnis), והמקור לחגיגות של הקרנבלים התחיל בקרב הנוצרים הקתולים באירופה שנהגו להתנזר מבשר ומכל הנאות הגוף במשך 40 יום שלפני חג הפסחא, כאות לסבלו של ישו. אך רגע לפני תחילת הצום דאגו לשתות, לזלול כאילו אין מחר, והתהוללו בחגיגות רחוב המוניות ופרועות עם ריקודים, תחפושות ומסכות. חגיגות הקרנבל התפתחו מאוד בימי הביניים ובערים הגדולות נמשכו לפעמים שלושה חודשים!

 

רוצים לבקר באירופה ו"על הדרך" גם להשתתף בקרנבל אחד או שניים? מעוניינים להקדיש את הטיול שלכם לקרנבלים הידועים של אירופה?

הנה כמה המלצות לקרנבלים, שלא תרצו לפספס, שיתקיימו השנה (2018) באירופה:

שוויץ

קרנבל הפאסנאכט של לוצרן (Luzerner Fasnacht)

הקרנבל משמר מסורת שהחלה בימי הביניים, במאה ה – 15, המבוססת על מנהגים דתיים מסורתיים שלפני יום הצום המקדים את חג הפסחא. במהלך הקרנבל שותים יין חם, אוכלים נקניקיות נוטפות שומן ואת העוגיות מסורתיות Fasnachtsküchlein 

האירועים יוצאים לדרך ביום חמישי, המוכר בנצרות כ"יום חמישי המלוכלך" Dirty Thursday/ Schmotzig Donnschtig), תושבי העיר מתרכזים על שפת האגם, ומהים מתקרבת סירה ועליה דמויות בלבוש מסורתי. בשעה חמש לפנות בוקר… בדיוק שוויצרי מופתי, נשמעת יריית הפתיחה מהתותח שבבית העירייה הישן שבכיכר החיטה (Kornmarkt)וזיקוקי הדינור מבשרים על פתיחת הקרנבל ונותנים סימן לכל התזמורות להתחיל לנגן יחד. בסמטאות העיר העתיקה עוברות בכל העת עשרות תזמורות ותהלוכות בהם כל הנגנים מחופשים, ואחריהם קהל עצום של מבקרים, מחופשים בתחפושות צבעוניות ומושקעות שפשוט קשה להאמין.

למחרת, ביום שישי, בשעה 14:00 יוצאת לדרכה התהלוכה הגדולה והמרכזית, שנמשכת כשלוש שעות. גם כאן עשרות קבוצות של משפחות וחברים צועדים יחד בתחפושות מיוחדות עם כלי נשיפה ותורים רעשניים. התזמורות מנגנות – והשמחה רבה. אחרי המצעד כולם מתפזרים, השקט חוזר לרחובות, והחגיגות מתחילות שוב במוצאי שבת, ולבסוף חוזרים אל הקרנבל ביום שני השמן. אינספור קבוצות של מוזיקאים ושחקני קומדיה דל ארטה מופיעים בבתי קפה ומסעדות, וכל כיכרות העיר העתיקה מלאה ברוקדים וצועדים. בלילה קיים מצעד גדול המשודר בטלוויזיה השוויצרית בשידור חי. 
סיומו של הקרנבל הוא Monsterkonzert בו התזמורות כולן מופיעות בעיר העתיקה בכיכרות במהלך הלילה של יום ג'. לקראת ארבע בבוקר החגיגות מסתיימות ומנקי הרחובות יוצאים לנקות את הבלאגן. 

 

תאריכי הקרנבל הם :  8.2-13.2.2018
יריית הפתיחה – Fritschitagwache – ב -8 בפברואר, בשעה 5:00 (לפנות בוקר…)
מצעד Fritschi שיצא ממלון לוצרנרהוף ב -9 בפברואר, בשעה 14:00.
מצעד Wey Parade, שיצא ממלון לוצרנרהוף ב -12 בפברואר, בשעה 14:00.
מצעד Monstercorso, שיצא מ- Bahnhofstrasse ב -13 בפברואר, בשעה 19:30.

 

מידע נוסף על הקרנבל, באתר עיריית לוצרןwww.luzern.com/en/carnival-in-lucerne

קרנבל הפאסנאכט של באזל (Basler Fasnacht)

הקרנבל של באזל הוא חגיגה עממית בעלת מסורת שמתקיימת כבר 700 שנה, והוא נחשב לקרנבל גדול יותר (מהקרנבל של לוצרן) ממוסד יותר ומסודר יותר… הוא מתקיים שבוע לאחר הקרנבל של לוצרן.

הקרנבל מסמל את הרצון לגרש את החורף והמשתתפים עוטים מסיכות מאיימות, לובשים תחפושות צבעוניות ומקיימים מצעדי רחוב המלווים במוסיקה ונגיעת תזמורות כלי נשיפה (בדגש על חלילי הפיקולו ועל הלמות תופים), ריקודים רבים ומשקאות.

הקרנבל נמשך 3 ימים רצופים. מיום ב' לפנות בוקר ועד יום ד' השוויצרים חוגגים! הקרנבל מתחיל בלילה בין יום ראשון לשני בשעה 04:00 בבוקר, אז שעון העיר מצלצל ארבע צלצולים המכריזים על פתיחת הקרנבל, ואלפי התושבים המתקבצים בכיכר המרכזית של באזל מתחילים באירוע מכשף של עשרות חלילנים ומתופפים יחד עם זרם אדיר של אלפי פנסים צבעוניים לנוע ברחבי העיר בחגיגה גדולה במטרה להבריח את החורף והחושך.  החגיגה מסתיים בשעות הבוקר ומתחדשת שוב ב 13:30 בצהריים בתהלוכה של 12,000 צועדים מחופשים בקבוצות לפי נושאים שונים המציפים את העיר בחגיגה ענקית. ביום שלישי אחר הצהריים מתקיימת תהלוכת משפחות, שבה הילדים מוזמנים להתחפש, לחבוש מסכות, לחלק סוכריות ולזרוק קונפטי. בהמשך הקרנבל מתקיימות תהלוכות נוספות, עם נגנים, תזמורות ותחפושות, ובבתי הקפה של העיר מתקיימים קברטים סאטיריים. את הקרנבל מלווים שני מאכלים מסורתיים – מרק קמח ועוגת בצל, והרבה אלכוהול לשיפור מצב הרוח.

 

תאריכי הקרנבל :   19.2-22.2.2018


מידע נוסף על הקרנבל, באתר: http://www.fasnachts-comite.ch.

איטליה

קרנבל המסכות של ונציה(Carnevale di Venezia)

קרנבל המסכות של ונציה נחשב לאחד מהקרנבלים החשובים בעולם וכמו כן לאחד מהפסטיבלים הססגוניים באירופה ובשנים האחרונות הפך לאירוע גדול וססגוני במיוחד, ומקרנבל של סופשבוע אחד התרחב לשלל אירועים שמתפרשים על פני שבועיים… 

קרנבל המסכות בוונציה החל את דרכו במאה ה-13 כחגיגות שנועדו לציין את המעבר מהחורף לאביב. תושבי העיר חבשו מסיכות והדבר אפשר לטשטש את פערי המעמדות בקרב התושבים, ובכך, עניי העיר יכלו ליהנות מאווירת הפסטיבל לצדם של רמי המעלה. בנוסף, המסכות אפשרו לתושבי העיר לעסוק בפעילויות שהיו אסורות בחיי היום-יום, כמו הימורים.

במהלך הקרנבל מתקיימים בוונציה חגיגות במשך כל היום והלילה לאורך התעלות של העיר, בכיכרותיה וברחובותיה, מתקיימים מצעדים ותהלוכות בהם יוצאים המוני אדם לרחובות, מקומיים ותיירים, כדי לחגוג בסדרה של מצעדי מסיכות ותחפושות, טקסים מסורתיים, מסיבות וחגיגות. מופעי מוזיקה, מחול, תיאטרון ואקרובטיקה מתקיימים בכיכר סן מרקו, ונשפים אקסקלוסיביים וארוחות פאר מתקיימים עבור הקהל הפחות עממי הפוקד את העיר. ובנוסף לאירועים החינמייים יש גם נשפים מפוארים שלהם רצוי להזמין מקומות מראש.

 

תאריכי הקרנבל: 27 בינואר ועד 13 לפברואר.

אירוע הפתיחה הגדול ("Festa Veneziana") יחל ביום שבת, 27/1 החל מהשעה 18:00 על גדת Cannaregio  עם מופע אמנויות מרהיב וימשך אל תוך הלילה עם המון מוסיקה, יין, אוכל ונציאני וריקודים.
ביום ראשון, 28/1, בין השעות 11:00-14:00 יתקיים מצעד סירות חתירה על המים.
ב – 3/2 בשעה 11:00 תתקיים תחרות התחפושות הגדולה בכיכר סן מרקו. הזוכים יוזמנו להופיע בין ה 8-10 בפברואר והגמר ייערך ב 11/2.

 

אתר פסטיבל המסיכות בונציה  www.carnevale.venezia.it

קרנבל הניוקי של ורונה

העיר המקסימה והרומנטית, שהתפרסמה בזכות סיפורו של שייקספיר על אהבתם האסורה של רומיאו ויוליה, הופכת פעם בשנה לחגיגת קרנבל מקסימה. זהו קרנבל מהוותיקים ביותר באיטליה, שורשיו נעוצים אי שם בשנת 1660, אז בתום מגיפה שפקדה את העיר חגגו התושבים את החזרה לחיים באמצעות חלוקת ניוקי לתושבים – מנת האוכל המסורתית שעשויה מקמח תפוחי אדמה.

קרנבל הניוקי משמר את המסורת העתיקה הזו וכולל מצעד ארוך של תחפושות, מוסיקה ותזמורות, רקדנים, רקדניות ובובות ענק. מסלול הקרנבל נמשך לאורך 6 ק"מ, מאזור הכיכר המרכזית (פיאצה ברא) ועד לסיומו בשעות הערב בכיכר סן זנו, שבה מחלקים מנות של ניוקי (בתשלום) לקהל החוגג. האווירה מסביב היא עליזה, שמחה ומדבקת.

 

תאריכי הקרנבל: 9.2.2018

 

אתר הקרנבל  : http://www.larenadomila.it/bacanal.htm

קרנבל זריקות התפוזים באיבראה (Ivrea Orange)

זהו קרנבל מסעיר, מצחיק והכי מטורף, שנערך אחת לשנה בעיירה הקטנה איבראה (Ivrea), שנמצאת מצפון למילאנו. הקרנבל נמשך כמה ימים וכולל כמה טקסים ותהלוכות.

הקרנבל משמר מסורת וותיקה שהחלה באמצע המאה ה – 19, אז טוענים שויולטה, בת הטוחן שעמדה להתחתן, הובילה מרד נגד השליט המקומי, שדרש ממנה לבלות במיטתו את הלילה הראשון שלה כאשה נשואה. היא ערפה את ראשו בסכין שהחביאה מתחת לשמלתה והציגה אותו לתושבי העיר. כך החלו הקרבות נגד צבא העריץ, כשהתושבים השליכו אבנים ומכל הבא ליד על החיילים. המרד הסתיים בניצחון האזרחים, ומאז חוגגים תושבי העיר בקרבות של תפוזים, שמסגרתם קבוצות קבוצות, בתלבושות ובשריון מלא, נלחמות זו בזו בשיא הרצינות. זורקים שם אלפי טונות של תפוזים טריים נוטפי מיץ שמתעופפים באוויר לכל עבר.

קרבות התפוזים מתחוללים בכל פינות העיר הנצבעת כולה בכתום. בכל כיכר ישנו מקום "נטרלי" שבו לא נזרקים תפוזים וממנו ניתן לצפות בבטחה בקרבות… מי שמשתתף בקרב עצמו הם רק אנשי הקבוצות המתחרות, יתר האנשים לובשים מעין כובעים אדומים מצחיקים כדי שיזהו אותם ויחוסו עליהם.

 

תאריכי הקרנבל:  10.2-13.2.2018

 

אתר הקרנבל: http://www.storicocarnevaleivrea.it/English/foundation/why-a-foundation/

ספרד

הקרנבל של ברצלונה  Barcelona Carnival 2018 -Carnestoltes))

הקרנבל המסורתי בברצלונה מתקיים בשבוע האחרון שלפני תחילת איסור אכילת בשר, בצום המקדים את חג הפסחא, והוא מביא לידי ביטוי אלמנטים ספרדיים מסורתיים רבים. מדובר בחגיגה נפלאה שנמשכת שלושה ימים, של צבע, מוזיקה, מסיבות, שתיה והרבה הרבה שמחה. רחובות ברצלונה הופכים לאתר של מסיבה אחת גדולה ומתמשכת. תהלוכות עולצות במרכז העיר, ריקודים, מוסיקה והרבה יין ילוו את ימי הפסטיבל, ובקיצור- הזדמנות נפלאה לשוטט ברחובות, לאכול הרבה, ולהביט בקהל החוגגים.

במהלך ימי הקרנבל מושם הדגש על מאכלים מקומיים מעולים, ותחרות הטורטיות המפורסמת שלו יוצאת לדרך. הטורטיות נבחנות לפי טעמן, מרקמן, המילוי שלהן והאופן בו הן מוגשות. מאכל מקומי נוסף שמשתתף בפסטיבל הוא ה- Butifarra נקניקיה מפוספסת בעלת מוניטין עולמי, המוגשת עם ביצה.

שיא הקרנבל, הוא  מצעד ה- Gran Rua de Carnaval המתקיים בשבת וכולל צעדה של אלפי אנשים, ריקודים ברחובות והרבה הרבה מוזיקה.

 

תאריכי הקרנבל:  8.2-14.2.2018


אתר הקרנבל: http://meet.barcelona.cat/ca

הקרנבל בסיטג'ס (Sitges Carnival)  , מדרום לברצלונה

זהו הקרנבל הפרוע ביותר בספרד. במרחק של כ-15 קילומטר מברצלונה, נמצאת עיירת הדייגים  סיטג'ס (Sitges) שהפכה ליעד נופש פופולארי בקרב הקהילה הגאה מארחת בימי הקרנבל כ-250 אלף חוגגים מכל רחבי העולם. 

הקרנבל יוצא לדרך ב"יום חמישי השמן" (Jueves Lardero) בחגיגה ענקית וגרגרנית של מאכלים מקומיים. בימי ראשון ושלישי יוצאות קבוצות הקרנבל המקומיות לתהלוכות של כרכרות ותלבושות, חלקן מעוצבות בקיטש מדהים. ביום שלישי, היום האחרון של הקרנבל, מתקיימים מופעי דראג מדהימים, אליהם מגיעים מיטב אמני הדראג מרחבי אירופה.

תאריכי הקרנבל :  : 8.2-14.2.2018

אתר הקרנבל: http://www.sitges.com/carnaval-sitges

קרנבל מדריד (Madrid carnival)

חגיגות הקרנבל במדריד מתחילות ביום רביעי שמכונה בנצרות  Ash Wednesday , בכיכר  Plaza Mayor  בתהלוכה של קרונות תצוגה, תזמורות ולהקות רקדנים כאשר אחריהם צועדת תהלוכות התלבושות המהודרות. התהלוכות עוברות ברחובותיה של העיר העתיקה של מדריד לקול צהלת הקהל. 
במהלך הקרנבל נערכות תחרויות רבות של תחפושות ותלבושות ביזאריות. מסיבות עצומות מתחוללות ברחובות, בכיכרות ובכנסיות העיר השונות.

הקרנבל מסתיים באופן רשמי בטקס מסורתי וקצת מוזר של קבורת הסרדין. מקורו של הטקס במסורת ספרדית עתיקה לפיה נהגו לקבור שומן חזיר כסמל לפרידה מהבשר ותחילת צום הלנט (תקופת הצום שלפני חג הפסחא). הטקס של היום הוא פרודיה על המסורת: במקום שומן חזיר קוברים סרדין בטקס היתולי סרדינים והטקס נקרא כיום- Entierro de la Sardinia תהלוכות הומות אדם עוקבות אחר הטקס, בו לפעמים קוברים בובה משעשעת, והן מלאות שמחה נגינה ושירה רבה, הם נושאים את הסרדין על גבי מוט אל מקום קבורתו בפארק Casa del Campo 

 

תאריכי הקרנבל: 9-14/2/2018

חוץ מהקרנבלים יש עוד המון מה לראות ולעשות בכל מקום...

להצעות, רעיונות ומסלולי טיול צרו קשר: מיכל דרור 050-7518578